برخی روشنفکران در ابتدای انقلاب مخالف پروژه متروی تهران بودند-راهبرد معاصر
کلیات طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد جزئیات دستگیری عناصر شبکه تکفیری در سرپل‌ذهاب عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند
روحانی در مراسم افتتاح خط ۶ مترو تهران:

برخی روشنفکران در ابتدای انقلاب مخالف پروژه متروی تهران بودند

رئیس‌جمهور گفت: در ابتدای انقلاب بحث این بود که متروی تهران که اساس آن برای قبل انقلاب بود، اجرا بشود یا نشود؟ در آن زمان افراد روشنفکری با متروی تهران مخالف بودند که شاید باور کنید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 07
کد خبر: ۷۹۴۳
به گزارش  راهبردمعاصر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران اظهار داشت: دو پروژه از ۳ پروژه‌ای که امروز افتتاح شد مرتبط با محیط زیست است. از آغاز انقلاب تا به امروز یکی از مسائلی که شاید برای مردم باورکردنی نباشد این است که آیا متروی تهران که اساس آن قبل از انقلاب تهیه شده است اجرا بشود یا نشود.

وی گفت: آن زمان سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما باید اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم، سخن از این بود که این پروژه ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی ما منافات دارد. امروز نه نیازی هست و نه فرصت آن وجود دارد که بخواهم بگوییم چه افرادی با این پروژه مخالف بودند، افراد روشنفکر، تحصیل‌کرده و معروفی با پروژه مترو مخالف بودند نه اینکه شما فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات چندانی از این پروژه نداشتند.

روحانی افزود: به هر حال مجلس اول با این دعواها گذشت. در اوایل مجلس دوم که ترکیب تغییر کرده بود و شرایط مناسب شد، تقریباً سال ۶۳ بود که نمایندگان تهران برای مسائل مرتبط با تهران هر هفته یک بار جلسه می‌گذاشتند و ریاست آن هم با مرحوم آقای هاشمی بود. در آن جلسات در خصوص مترو صحبت می‌کردند و بنابراین پروژه مترو به تصویب رسید. از طرف نمایندگان مردم تهران در مجلس دوم، بنده و آقای دری نجف آبادی مسئول پیگیری اجرای پروژه متروی تهران شدیم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران با توجه به حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی در متروی تهران، که خط ۶ آن هم امروز افتتاح شد، هستیم.

وی تصریح کرد: با افتتاح خط ۶ متروی تهران یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران، یا به قول دوست عزیزی که گزارش می‌داد، طولانی‌ترین خط متروی منطقه را خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه طرح‌های توسعه کشور یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: در ایام نوروز که ما در مناطقی از کشور شاهد سیل بودیم، طرح‌های توسعه همانند سدها جان هزاران نفر را نجات داد. اگر طرح‌های توسعه‌ای ما در قالب سدها در خوزستان نبودند، که باز هم ما در این پروژه هم شاهد تلاش‌های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم، و اگر سد دز که سدی قدیمی است، سد کرخه، سد گتوند و سد شهید عباسپور و دیگر سدهای آن استان وجود نداشت امروز وضعیت استان خوزستان متفاوت بود.

رئیس جمهور گفت: اگر سد کرخه وجود نداشت همه آن حجم آبی که به سمت این سد روانه می‌شد به کجا می‌رفت؟ چه وضعیتی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد؟ ما وقتی در خصوص بسیاری از طرح‌ها قضاوت می‌کنیم باید یک مقدار بلند مدت تر به آن نگاه کنیم.

وی بیان کرد: سیل جایی جاری نمی‌شود بلکه در مسیل خود جاری می‌شود و وقتی ما مسیل آن را خراب می‌کنیم، سیل هم خانه ما را خراب می‌کند. الان یک فرصتی هست که ما برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم. ما امیدواریم که جنگل‌کاری اطراف تهران ادامه پیدا کند. جنگل کاری‌ها و مراتع به هنگام بارش باران شدید مانع از شکل‌گیری سیل و سیلاب می‌شود و موجبات حفظ جان مردم را به وجود می‌آورد

رئیس جمهور افزود: آدم تعجب می‌کند که چه کسی و چطور مجوز داده برای ساخت برخی اماکن در طبیعت و بستر رودخانه‌ها، با چه مقدار پول؟ اگر خدای ناکرده آن دستگاه فاسد پولی گرفته باشد، با این کار خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است. اینجا دیگر بحث پول نیست بلکه بحث معامله جان مردم با پول کثیف است.

روحانی تصریح کرد: امیدواریم که شهرداری تهران و در دیگر استان‌ها، استانداران و شهرداران محترم آن استان‌ها، سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت بدانند. این وظیفه بزرگ در قبال همه ما هست. سیل سال ۹۸ فریاد رسای طبیعت بود که مردم دست از ظلم به من بردارید چراکه درنهایت مورد ظلم واقع خواهید شد. ما وقتی به لایروبی رودخانه‌ها و موانع نمی‌رسیم آن وقت با یک نظر کوتاه‌مدت ممکن است کاری را انجام دهیم که آسیب بزند.

وی گفت: در زمینه‌ی مترو، آقای مهندس هاشمی اشاراتی کردند که بیشتر هم مخاطب صحبتشان شاید دولت و بنده بودم که باید بیشتر به مترو کمک کرد. این سخن درست است چرا که یک سرمایه گذاری بزرگ در مترو انجام شده است منتهی این سرمایه گذاری یک مقدار زیادی کمّی است و باید کیفی شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در برخی نقاط ما تونل و ریل را احداث کردیم اما در بقیه موارد کار خاصی صورت نگرفته است و در اینکه این ناهمزمانی‌ها درست هست یا نه فعلاً وارد نمی شویم. ما برای توسعه متروی تهران راه حل داریم.

روحانی افزود: در یک گزارشی دیدم که هر فردی که از مترو استفاده می‌کند به طور متوسط حدود نیم لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود و اگر این گزارش دقیق باشد یک صرفه جویی بسیار خوبی در سوخت کل کشور، که فعلاً تقریباً مجانی در اختیار افراد گذاشته می‌شود، خواهیم داشت.
ارسال نظر